Jeg har skrevet, instrueret og spillet over 35 forskellige mysteriespil/kirkespil. Flere har været på bestilling til specielle begivenheder, hvor mit ansvar har været manuskript og instruktion. Spillerne har været både dansere, musikere, skuespillere, amatører som professionelle.

Mysteriespil er en middelalderlig dramaform med bibelske emner. Den form for mysterie-og kirkespil, der hedder narremesser, har haft min særlige interesse. Klovnen i kirken.

Mit seneste mysteriespil "På vej ..." opførtes i kirker på Mors i forbindelse med Pilgrim Mors 2012.

Drømmene taler det samme billede- og symbolsprog, som myter, eventyr, religion og kunst.

Alt leve med sine drømme kan blive som en rød tråd i ens liv. En kilde til klarsyn og kreativitet. En unik impuls til at styrke din fantasi og frugtbargøre det liv, du lever. Drømme kan blive den indre vejleder, som det er godt at have med i den kaotiske kakafoni af ydre stemmer og informationer, som en moderne tilværelse byder på.

Brita Haugen er banebryder, når det drejer sig om forståelse af myterne og de rituelle sammenhænge, hvori myterne altid har indgået. Dette afspejler sig også i den specielle, mere kreative, mindre analytiske måde, hvorpå hun arbejder med drømme. Det er mere på drømmenes egne præmisser, og sådan som man har levet med dem i tidligere samfund, hvor drømme indgik som en naturlig og vigtig del af eksistensen. Brita Haugen er bl.a. uddannet hos dr. Ruth Poort, der var uddannet hos dybdepsykologen C.G. Jung.

Udover kurser har jeg drømmegrupper i København i vintermånederne fra november - april, samt individuelle vejledning efter aftale. Læs også under Kurser. Kontakt mig, hvis du er interesseret.

Den rituelle dans er mytens handling. Ikke koreograferet dans, men den urgamle dans, vi finder hos alle folkeslag. Dans som vi kender den i dag, som f.eks. den afrikanske, den cubanske, inuitternes dans, har rødder i den rituelle dans. Også i Norden har vi danset rituel dans, den ældste idræt, vi kender til. Endog i kirken har man danset.

Dansen skabes mens vi danser. Det er en skabelsesproces, hvor alle deltagere er med på lige fod. Den gamle arketypiske visdom, som den kommer til udtryk i det mytiske, i historien, som den er fortalt, får krop og stemme, samtidig som danserne øser af egne erfaringer ud fra det liv, de har levet.

Rytmen, der fastholdes af levende trommer, og den rituelle form skaber dansens rum.
En forbavsende praksis mht at få i levende kontakt til sine rødder, både personligt og i den større fælles sammenhæng. En forbavsende praksis mht. at få kontakt til den skabende impuls.

Den rituelle dans giver historierne,myten krop og stemme.

"Ånd uden krop er ondskab" citat K. E. Løgstrup

Vi opliver i fællesskab den gamle glemte praksis, dansens urform, dansen som sprog og udtryk.
En anderledes erfaringsmåde, en kilde til visdom, livsglæde og vitalitet - DET LEGENDE MENNESKE.

 

Kontakt mig for nærmere information og aftaler.
Telefon: 2325 7838, E-mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

 

  • “Hjerte løft din glædes vinger”
    En sang- og fortælleaften eller eftermiddag/formiddag.
    Vi synger af hjertens lyst fra Højskolesangbog og Salmebog.
    De sange og fortællinger, jeg har valgt fremtræder som en livsrejse, en indre rejse, som kan knytte særlig an til årstider, højtider, livsaldre og overgange, om tro, håb, og især kærlighed, eller f.eks fra skabelse og undergang -  til det genskabte liv.
  • “Kunsten at dø…"
    At være døden nær og komme tættere på livet.
    Vi går i lære hos Martin Luther og jeg fortæller også ud fra egne erfaringer fra egen nærdødsoplevelse og om det at miste.
    Er døden en overgang?
    Ind imellem, jeg fortæller, kan vi i fællesskab synge udvalgte salmer,  om livet og døden, fra salmebogen.
  • "Det forvandlede hjerte" - en musik-fortælling
    H.C.Andersen. “Dyndkongens datter,” En fortælling i ord og toner. Musiker og komponist Christian Risgaard lægger toner til min fortælling.
    Eventyret, eller man skulle snarere kalde det en novelle, en forvandlingshistorie, beretter om en kvindes udvikling fra barn til voksen, ansvarlig kvinde. Forvandlingen, sker ikke på moderne vis i dialog med en terapeut, men i en dialog med den kristne historie, som ligger som en orgeltone under hovedpersonens dramatiske livsrejse. H.C. Andersen fortæller med sin intuitive dybe indsigt i myte og menneskesind, så selvfølgeligt og let om de sværeste ting, så selv et barn kan forstå det.
  • Om drømme og deres overraskende store betydning i Biblen
    Beskrivelse under udarbejdelse.
  • Fortæl dit liv
    En aften, hvor du får lejlighed til, at høre og opleve fortællingens magi, i levende ord. Vi vil i fællesskab synge fælles sange fra højskolesangbogen, der fortæller livshistorier, og du vil også selv, måske på overraskende vis, hvis du har lyst, blive hjulpet til at komme i gang med at fortælle fra dit eget liv.
  • Kvinden Maria, som vejledende ikon for menneskeliv og kristenliv
    Vi har i den protestantiske kirke haft tendens til at glemme Maria.
    “…..  og når Maria glemmes, hvor Jesus nævnes end, der hjertet overstemmes, af hjernespind hos mænd” (N.F.S. Grundtvig).
    Jeg vil i et fortællende foredrag prøve at gøre Maria nærværende, som den betydningsfulde kvinde, hun er i historien og i mit eget liv.
    Der står ikke så meget i Det nye Testamente om  Jesu mor Maria, men lytter man godt efter, står der nok til at forstå at hun, en kvinde af folket, der lever et almindeligt kvindeliv, uden pomp og pragt, samtidig er det unikke redskab i  Guds plan, der skaber  en ny epoke i verdenshistorien.
    Et liv med Gud, som Guds tjenerinde, der samtidig med hun føder mange andre børn, som en vanlig kvinde, bliver den, der føder Guds søn, Jesus Kristus.
    Gennem tabet af sønnen, det sværeste en mor kan komme ud for, følger Maria på nærmeste hold sin søn gennem ubegribelig lidelse, korsfæstelse og død. Hun står sammen med de få nærmeste, under korset. Hun begraver sin søn og oplever opstandelsen, som en erfaring af den kærligheden, der er stærkere end døden.
    Gennem lidelse vinder hun den visdom, der efter Jesu død, gør hende til det åndelige centrum for disciplene. Hun trøster og giver dem mod til at gå ud i verden med det glædelige budskab.

Romaner

  • “Den, der ser” af Herbjørg Wassmoe.
    Herbjørg Wassmoes fjerde roman i serien om Dina bærer titlen: “Den, der ser”.
    Bogen udkom i 2017. Den vil være hovedemnet for mit fortælle/foredrag. Hovedpersonen og den, der fører historien videre, i “Den der ser,” er Dinas barnebarn, Karna. Dina selv er død. Hun spiller imidlertid stadig med i handlingen, som den, der udløste den historie, der udfoldes i hele serien, og som finder sin endelige afslutning i “Den, der ser.”
    Historien i “Den der ser,” kommer tidsmæssigt  tættere på vor tid. Den fortæller om den sidste tragiske konsekvens af Dinas historie, der som en tung arv har levet videre og præget slægten.

    De tre tidligere bøger i serien:
    ”Dinas bog,” “Lykkens søn,” og “Karnas arv,”  giver jeg indledningsvis en kort indføring i, med særlig vægt på “Dinas bog.” Det vil således ikke være en forudsætning, at have læst hele serien, for at følge med.
    “Dinas bog,”skabte ren revolution især blandt kvinderne, da den udkom i 1989. 
    Den lille stumme Dina, patriarken Jakobs datter, der blev voldtaget, fra 1. Mosebog, fik pludselig 2000 år senere stemme i Wassmoes bog. Efter at bogen udkom for næsten 30 år siden, har jeg været ude utallige gange helt frem til i dag med fortælling om Dina -serien. Wassmoes Dina-serie er en klassiker.
  • "Sibyllen" af Per Lagerkvist
    Musik-fortællingen er et samarbejde mellem Brita Haugen og fløjtenisten Charlotte Norholt, en af den unge musikscenes store talenter. Musik-fortællingen er opbygget frit efter den svenske nobelpristager Per Lagerkvists roman med samme navn.

Myter

"Al fortælling bør begynde med mytefortælling" citat Platon

Jeg fortæller bl.a. og meget gerne myter, der hører til de historier, der særlig har været med til at forme det europæiske og nordiske menneske og dets værdier.

  • Fra den græske mytologi: Penelopes Stemme
    Fortælleaftenen bygger på min bog "Penelopes Stemme".
    Fortællingen inkluderer Penelope på en ny og underfundig måde i beretningen og tydningen af Homers klassiker Odysseen.
    En odysse, er en rejse, den mest indlysende, arketypiske metafor for livet her på jorden.
    Fortællingen følger Odysseus på hans klassiske rejse sådan som Homer beretter den.
    Tyve år var han på rejse, før han endelig fandt hjem. Mange har brugt længere tid end han. Nogen fandt aldrig vejen hjem.
    Først er Odysseus ti år blandt mænd i den Trojanske krig. Den tiårige hjemrejse der følger bliver et symbolsk udtryk for bevidstgørelse af og forsoning med det kvindelige indtil han endelig kommer til sin hjemø Itaka og kan mødes med Penelope, der har ventet ham i alle år.
    Men hvad skete der med Penelope, mens hun ventede?
    Var hun også på rejse, en indre mens han for derude?

  • Fra den nordiske mytologi: Vølvens Stemme
    Fortælleaftenen bygger på min bog "Vølvens Stemme - den nordiske grundfortælling".
    I mytens billedsprog beretter grundfortællingen om folkets erfaringer med de store livstemaer fra fødsel til død. Med afsæt i fortælling fra den nordiske myteverden belyses vore forfædres forhold til naturen, til livet, til undergang og død. Deres etik. Deres håb.
    N.F.S Grundvig anså ethvert folkes grundmyter for at være det vækstlag, de spørgsmål og den længsel, hvorpå Kristus var svar og opfyldelse.
    Det fortællende foredrag er også velegnet til en konfirmand - forældre aften med samtale. Det er min erfaring at konfirmanderne også gerne vil spørge og deltage.
  • Fra Sumer: "Inanna og den mørke søster"
  • Fra Ægypten: Myten om Issi, Osiris og Horusbarnet
  • Fra den græske mytologi: Demeter, moder jord og hendes datter Kore

Derudover fortæller jeg eventyr og Bibelhistorie for børn, det sidste helst i kirken og i forbindelse med jul, påske, pinse.

 

En fabelagtig fortæller

Søndags Politikken,  Niels Stensgaard, skriver om Brita Haugen:

"En fabelagtig fortæller er hun. En formidler af den mundtlige tradition, hvor sproget igen bliver kød og blod. Med sin fortælling gør hun atter den fælles historie til fælles ejendom. Som de gamle nordiske skjalde gjorde det, har hun i årevis rejst rundt i Skandinavien som fortæller og danser. Højskoler, kirker, folkeskoler, gymnasier, forsamlingshuse og  i forbindelse med kurser, overalt har hun trukket fortiden frem og gjort den levende. Brita Haugens personlighed er stærk, og hun kombinerer den med et dybt kendskab til myten og menneskesindet."

 

Frøbels Allé 2 4.tv, 2000 Frederiksberg
Telefon: 2325 7838,
E-mail: mail@britahaugen.dk / brita.haugen@gmail.com

 

Copyright © 2017. All Rights Reserved.